Gyökerek Tábor 2015

A „Gyökerek Tábor és Mozgalom” a budapesti Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium diákjai által 2003-ban életre hívott önkéntes kezdeményezés, melynek keretében szociálisan és a kulturálisan hátrányos helyzetű, határon túli magyar gyerekek táboroznak nyaranta az anyaországban.
Idén 2015. július 17. és 25. között. A tábor keretében 35, 11 és 16 év közötti erdélyi (Székelyvarság, Csíkszentlélek), délvidéki (Torda) és kárpátaljai (Beregszász) gyermek számára nyílik lehetőség, hogy megismerkedhessen Budapest és a vidéki Magyarország számos nevezetességével, gyarapodhasson határokon átívelő személyes kapcsolatokban, gazdagodjon magyar kultúrával, történelemmel, anyanyelvvel, hagyományokkal kapcsolatos ismeretekben, és nem utolsó sorban vidám nyaralásban legyen része.

A program célja kettős. Egyrészt kiemelt hangsúlyt kap az anyaország és a magyarság történelmi-kulturális értékeinek tematikus megismertetése a táborozó gyermekekkel, amely során a szervező stáb élménycentrikus pedagógia módszerével dolgozik, és befogadó közösségként fordul a gyermekekhez. Másrészt a határon túli partnerszervezetetekkel történő együttműködés révén élő, személyes ismeretségeken nyugvó kapcsolatrendszer kialakítása, amely hozzájárul a kárpát-medencei magyarság közös identitásának elmélyüléséhez és kulturális integrációjához. Pedagógiai módszerünkből adódóan – a maximális figyelem biztosítása érdekében – a 35 gyermeket megközelítőleg 20 magyarországi és határon túli régiónként 1-2 kísérő segíti a tábor folyamán.

A szervezők a tőlük telhető legnagyobb odaadással fordulnak a gyermekek felé, és a gazdag program lebonyolítása során szem előtt tartják a korosztály vonatkozásában jellemző pedagógiai és csoportdinamikai elveket. Ennek fontos eleme a szervezők napi szintű közös reflexiója a tábor eseményeire és következő napra történő felkészülés. A magyarországi szervezők munkáját segítik a határon túli kísérő pedagógusok, akik jól ismerik a táborban résztvevő gyermekek személyiségét, családi hátterét, és segítenek abban, hogy a magyar kulturális örökségről való tudásátadás a leghatékonyabban történjen (pl. egy-egy történelmi emlék megtekintésekor).